Dorpelschade herstel

Het koetswerk van een auto wordt niet overal even zwaar aangetast door de invloeden van buiten zoals die van het zonlicht of vuil. De voorkant heeft het zwaar te verduren door al het opvliegend vuil dat er tegenaan komt en hebben ook de dorpels het zwaar te verduren. Deze liggen aan de onderzijde van de auto en zitten tussen de voor- en achterwielen. Deze smalle balken dragen ook voor een groot deel bij aan de stevigheid van het chassis en het belangrijk dat ze hun taak ook naar behoren moeten blijven uitvoeren. Bij schade zal er daarom ook snel ingegrepen moeten worden en wordt zo ook voorkomen dat die zich gaat uitbreiden.

Zo een dorpel vormt een bumper aan de onderkant

De functie van een dorpel is om de auto aan de onderkant voor verdere schade te behoeden door als eerste alle slagen op te vangen, net als de voor- en achterbumpers. De onderkant van een auto bevat namelijk tal van onderdelen die niet bestand zijn tegen slagen en waarbij schade dus helemaal niet gewenst is. Zo zijn de aandrijfassen aan de onderkant geheel open en geldt dat ook voor de brandstoftank en delen van het onderstel. De dorpels voorkomen dat onevenheden op het wegdek deze onderdelen beschadigen. Zo een dorpel zit daarom ook vrij stevig in elkaar en is er wel veel nodig om het te beschadigen.

De meeste schade wordt veroorzaakt door drempels of hoge stoepranden en zijn deze beschadigingen te herkennen aan diepe krassen of soms zelfs deuken aan de dorpels. Ook bij aanrijdingen kunnen de dorpels ernstig beschadigd worden terwijl roest op lange termijn deze onmisbare balken ernstig zal aantasten.

Tijdens de APK wordt ook naar de dorpels gekeken

Omdat de dorpels zo een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van de inzittenden wordt er bij de APK ook streng naar gekeken. Dragende delen van de auto vallen namelijk wel onder de vele inspectiepunten en is het veelal overmatige roest die ervoor zorgt dat de dorpels voor een afkeurpunt zorgen. Vanwege de holle constructie zijn dorpels zeer kwetsbaar voor roest en begint die bijna altijd van binnenuit. Een kleine roestplek aan de buitenkant is daarom ook het resultaat van extensieve roestvorming aan de binnenkant. Vanwege de ligging ten opzichte van het wegdek hebben zout en water gelijk invloed op de dorpels en zal het aan de diverse beschermethodes die er toegepast zijn zoals een tectiellaag aan de binnenkant liggen in hoeverre deze voor corrosie zullen zorgen. Alle beschermmethodes hebben echter een limiet en is achterstallig onderhoudt vaak de oorzaak ervan dat er eerder dan nodig roest begint te vormen.

Bij het herstel wordt er daarom ook naar de binnenkant gekeken

Indien er sprake is van roest zal er door het herstelbedrijf ook een blik aan de binnenkant van de dorpels geworpen dienen te worden en wordt dit soms gedaan met behulp van een kleine camera. Zo worden gelijk ook andere roestplekken zichtbaar die (nog) niet aan de buitenkant zichtbaar zijn. door een compleet beeld te vormen van de situatie waarin de dorpel zich zowel aan de binnen- als de buitenkant bevindt kan de schade in één keer hersteld worden.

Naast de zo beruchte roestvorming aan de binnenkant van de dorpels zijn het vaker ook gewoon diep krassen en deukjes die er te vinden zijn als gevolg van opspattend steenslag of een te snel genomen drempel. Kleine beschadigingen waarbij er alleen sprake is van lakschade zullen plaatselijk worden gerepareerd zonder dat de hele dorpel daarbij compleet hersteld dient te worden. schade toegebracht door bijvoorbeeld een drempel zal meestal wat dieper doorgedrongen zijn waarbij het plaatwerk bloot is komen te liggen en wordt zo een beschadiging eerst glad geschuurd, opgevuld en vervolgens overgespoten.

Deuken dienen wel opgevuld te worden

Omdat de dorpels vrij stevig in elkaar zitten zal ingeval van een deuk die niet eenvoudig eruit te trekken zijn met behulp van zuignappen of pennen. Aan de achterkant zal de deuk ook niet bereikbaar zijn vanwege de contructie van de dorpel en zal zo een deukschade altijd wel vragen om het zorgvuldig afdichten vanmet vulstof en zal er nogal veel tijd en moeite gepaard gaan met het afschuren totdat de gewenste vorm is bereikt. Hierna zal de dorpel wel in zijn geheel overgespoten moeten worden. in extreme gevallen waarbij de dorpel zwaar beschadigd is, zal herstel door middel van het uitdeuken niet meer mogelijk zijn en wordt er soms een nieuwe dorpel geplaatst. Hiertoe wordt het buitenste deel weggesneden en wordt de nieuwe op de herstelde onderkant bevestigd.  De nieuwe dorpels zijn voor de meeste auto’s kant-en-klaar te vinden en bespaart deze aanpak van het compleet vervangen in sommige gevallen een hoop werk . Natuurlijk zal de pas de geplaatste dorpel geheel in kleur gespoten dienen te worden. Dit  zal wel wat tijd in beslag nemen en is een dorpelschade herstel offerte ook op zijn plaats voordat je het besluit neemt om een bepaald bedrijf het werk toe te vertrouwen.

Wie dorpelschade niet gelijk aanpakt kan er voor zorgen dat de schade op een gegeven moment zo ver zal oplopen dat de structurele integriteit in gevaar wordt gebracht en de veiligheid van de inzitenden niet meer gegarandeerd is volgens de specificaties van de fabrikant. Het is daarom ook dat bij de APK er streng op wordt toegezien dat de dorpels nog intact zijn en zal de auto worden afgekeurd indien dat niet het geval is. dorpelschade herstel is dan de enige manier om de auto te behouden en bestaat er gelukkig de mogelijkheid om de dorpels geheel te laten vervangen. Kleine beschadigingen kunnen echter relatief eenvoudig verholpen worden en is het daarom belangrijk om nooit te lang op het herstel te wachten.

Ontvang een offerte

Volledig gratis & vrijblijvend

Laat de reparatie aan ons over

Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie?

De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

2. Is jullie service gratis?

Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

3. Hoe lang duurt het proces?

Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

4. Mijn vraag staat er niet tussen?

Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.