Reparatie Aan Mijn Auto

Roestschade herstellen

In ons vochtige klimaat blijft roestvorming een uitdaging en is het daarom van groot belang om extra alert te zijn op de aanwezigheid van roest op auto’s. Aangezien auto’s grotendeels uit metaal bestaan, is het vooral het niet-roestvrije plaatwerk van het chassis dat bijzonder vatbaar is voor roest. Het chassis is op veel plaatsen direct blootgesteld aan vocht en vuil, en als er onvoldoende bescherming is of het beschadigd raakt, zal dit uiteindelijk zeker zijn tol eisen.

Roest kan zich razendsnel vormen

Eenieder die weleens naar de remschijven gekeken zal hebben na een nachtje buiten in de regen te hebben gestaan, zal wel gezien hebben dat er zich al kleine roestplekken gevormd zullen hebben. Die kunnen geen kwaad op het dik staal van de remschijven, maar is dat wel anders voor het dun plaatwerk van het koetswerk. Die kan binnen korte tijd compleet doerroesten en kunnen er hierdoor lelijke gaten ontstaan. Voordat het echter zo ver komt, zal vocht al dan niet in combinatie met zout (bestrooide wegen in de winter) wel eerst een houvast moeten krijgen op het blanke metaal. Bij de aanwezigheid van een beschermende laag zal de invloed drastisch worden verminderd en zorgen de autofabrikanten er altijd voor dat er meerdere beschermingslagen aanwezig zijn. Zo wordt het complete chassis soms geheel verzinkt en wordt er altijd met speciale laklagen geprobeerd om het plaatwerk zo goed als mogelijk te beschermen.

Het begint meestal bij een kleine beschading en kan zelfs een klein, maar diep krasje van grote invloed zijn. Zo een beschadiging maakt de weg vrij voor de invloed van het vocht en begint er zich een roestplek te vormen. Deze zal niet beperkt blijven tot die plek en zich langzamerhand uitbreiden. Eenieder zal wel bekend zijn met de bultjes die zich op het plaatwerk beginnen te vormen en waarbij de lak nog intact is. Het metaal is op zulke plekken al flink doorgeroest en komt er meestal dan ook wat laswerk bij kijken.

Roest kan soms ook voor een afgewezen APK zorgen

Omdat bij vergaande roestvorming de sterkte van het metaal sterk afneemt, zal bij dragende delen zoals de dorpels of B-stijlen dit ertoe leiden dat in het geval van een botsing die niet meer over de ontworpen stijfheid zullen beschikken. De inzittenden zullen dus worden blootgesteld aan meer kans op letsels en kan zo een “doorgeroeste” bak niet door de APK heen. En laat het nou juist deze dragende delen zijn waar de roestduivel het vaakst zijn tanden laat zien. Dit komt mede door de holle constructie van deze dragende delen waardoor het eenvoudiger is voor vocht zich aan de binnenkant op te hopen. Van daaruit kan de aantasting geheel buiten het zicht plaatsvinden en wordt die pas ontdekt wanneer er al sprake is van aantasting over een groot gebied. Laat je niet misleiden door een kleine roestbobbel omdat er daaromheen vaak een groot gebied ligt dat ook sterk verroest is.

Herstel zorgt daarom soms voor verrassingen

Vaak komt het voor dat bij het vragen naar een roestschadeherstel offerte men door een veel hoger geconfronteerd wordt dan verwacht en dat zeker wel de nodige vragen opwerpt. Het gaat echter altijd erom dat roest grondig verwijderd moet worden en daarbij geen plek overgeslagen dient te worden. Waar er met het blote oog maar een klein plekje zichtbaar is zal na het verwijderen van de lak vaker een veel grotere roestplek zichtbaar worden. Niet alleen die zal ook hersteld moeten worden, maar ook het gebied eromheen om te voorkomen dat er na verloop van tijd weer sprake zal zijn van roestvorming. Het is heel belangrijk om op zoek te gaan naar een herstelbedrijf dat niet specifiek de goedkoopste is, maar ook een uitgebreide garantieperiode zal verbinden aan haar werkzaamheden. Het is begrijpelijk dat een periode van 3 maanden nietszeggend is omdat de roest zich niet binnen deze korte periode zichtbaar door de lak heen zal tonen.

Overspuiten alleen is niet voldoende

Bij het herstellen van roestschade is overspuiten de laatste stap die verricht zal moeten worden. Het spuitwerk is wel het enige wat zichtbaar zal zijn na het herstel, maar wordt het verschil uitgemaakt door de voorbehandeling van het verroest plaatwerk. Deze moet ervoor zorgen dat de roest niet opnieuw de kop zal opsteken en je na een jaar weer naar de hersteller zal moeten gaan. Het beste is daarom om uit te kijken naar een bedrijf dat aangesloten is bij de ANWB.

Indien het gaat om holle panelen kan er behalve het overspuiten aan de buitenkant ook een speciaal anti-roestmiddel worden gespoten aan de binnenkant.

Door de roest op een professionele manier te laten verwijderen en de beschadigde plek daarna weer netjes over te spuiten zal voorkomen worden dat de roest op den duur zulke ernstige vormen aan zal nemen dat de auto onherstelbaar beschadigd zal raken en zelfs bij de jaarlijkse APK afgewezen zal worden. Wees bij het herstel van roestschade er wel op voorbereidt dat er meer zal komen bij kijken omdat een roestplekje aan de oppervlakte vaker, maar het tipje van de “roestberg” betekent. Preventief onderhoud is nog altijd de beste manier om roestvorming te voorkomen.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie? De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

2. Is jullie service gratis? Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

3. Hoe lang duurt het proces? Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

4. Mijn vraag staat er niet tussen? Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.

Vergelijk Prijzen

Je laten verzekeren voor deze reparatie?Vergelijk Verzekeringen