Chiptuning

Het is niet vreemd dat men er tegenwoordig van alles aan kan doen om de prestaties van een automotor aan te passen en komt dit voor het grootste deel door de mogelijkheid om het motormanagement aan te passen door middel van chiptuning.

Voorbij zijn de tijden dat men eindeloos moest bijstellen aan de carburatuer en het gewenst resultaat wel vaker op zich liet wachten. Met de moderne methode van chiptuning is het aanpassen van de motorprestatie geen werk meer waar de handen er vuil van worden en zal men met het juiste apparatuur de prestaties van de motor af kunnen lezen en vervolgens de nodige aanpassingen kunnen brengen.

Denk daarbij niet gelijk aan het opvoeren van de motor

Chiptuning wordt helaas maar al te vaak in relatie gebracht met het opvoeren van de motorprestaties buiten de veilige fabrieksspecificaties om en is dit gelukkig in de meeste gevallen niet het geval. Er is inderdaad een groep die het motormanagement aanpast om meer uit de motor te krijgen zonder daar al te veel rekening mee te houden op de schade die er op termijn aangericht zal worden, maar is dat zeker niet aan te raden als je van plan bent nog lang te genieten van de auto. De fabrieksspecificaties zitten er niet zomaar op en zijn alle mechanische componenten erop toegesneden om prestaties te leveren volgens het standaard motormanagement programma. Dat betekent dus ook dat bij het chiptunen er zorgvuldig omgegaan moet worden met de parameters die in het “geheugen” van de auto opgeslagen zijn. De ECU waarop alle informatie zich bevindt,  zorgt ervoor  dat ervoor dat niet alleen de motor, maar alle daaraan gerelateerde componenten zoals de versnellingsbak (automaten!) naadloos zullen aansluiten op hetgeen verwacht wordt qua prestaties. Dit laatste is hierbij ruim genomen en vallen ook het brandstofverbruik, de emissies en ook de veiligheid onder.

 

Elke motor heeft een zekere ingebouwde marge

Niet elke motor zit dus  op zijn grens als het gaat om de prestaties die er geleverd moeten worden en heeft dat vaker te maken met het verschil in de wetgeving van de verschillende landen waar de auto ter verkoop aangeboden zal worden. Zo zal een auto die bijvoorbeeld in Europa verkocht wordt moeten voldoen aan de regelgeving aldaar en verschilt die nogal met wat toegepast wordt in andere landen. De fabrikant zal niet speciaal voor elke markt een aparte motor ontwerpen en laten bouwen, maar simpelweg het motormanagement aanpassen.  Dit is de meest efficiente manier om door de toelatingseisen heen te komen en maken chiptuners hier handig gebruik van. Deze marge laat het toe om de parameters aan te passen zonder dat de levensduur van de motor in gevaar komt, maar kunnen er wel veranderingen te merken zijn  op het gebied van de uitstoot (hogere emissies). Dit kan bij de APK wel eens voor een afkeuring zorgen en informeer je daarom altijd eens goed naar de gevolgen van zo een chiptuning. Het hoeft echter niet altijd zo te gaan omdat de autofabrikanten ook gebruik maken van verschillende motormanagementprogramma’s om dezelfde motor te gebruiken voor verschillende automodellen. De prestaties van de motor dienen echter in overeenstemming te zijn met wat de klant verwacht van betreffend model en kan dezelfde motor worden geprogrammeerd om bijvoorbeeld een snelle acceleratie mogelijk te maken bij een sportmodel en een laag brandstofverbruik neer te zetten voor een een stadsauto.

 

Chiptuning is precisiewerk!

Met de fijne balans tussen het motormanagement en de werking van de motor is het belangrijk dat er bij het chiptunen voorzichtig te werk gegaan wordt en er niet alleen aan bepaalde parameters gesleuteld zal worden. Een goede aanpak vereist het  installeren van een nieuwe set aan parameters die allemaal vervat zijn in een programma waarbij de oude verwijdert zal worden.Beschouw het maar als een computer waarvan het oud besturingsprogramma gewist zal worden en er daarvoor in de plaats een nieuwe wordt geinstalleerd. Deze manier van chiptuning wordt remapping genoemd omdat de er niets aan de ECU veranderd wordt behalve het besturingsprogramma. Het is een vrij ingewikkeld proces waarbij er voor elk type motor op maat een bijhorend programma ontworpen dient te worden.  Omdat het origineel programma verwijdert wordt is de kans groot op schade en/of een slecht lopende motor wanneer het programma niet de juiste signalen zal doorgeven. Remappen is desondanks veel in trek omdat bij een juiste programmering er inderdaad betere prestaties gehaald kunnen worden. De kans op schade is er ook niet meer wanneer de software uitgetest is en alle nodige correcties zijn doorgevoerd. De kosten kunnen daarom ook behoorlijk oplopen, maar heb je dat wel zeker voor over om de motorprestaties te verbeteren zonder de kans op schade. Goedkopere alternatieven zijn vaker programma’s die men gehaald heeft uit een soortgelijke auto en vervolgens ter installatie aanbiedt (vergelijk het maar met de copie-software die er soms aangeboden wordt voor jouw PC of laptop). Begin er liever niet aan omdat er geen sprake is van maatwerk en de kans op motorschade groot is, vooral wanneer je van plan bent tot het uiterste te gaan (snel optrekken, hoge snelheden).

Bij remapping is de kans groot op verlies van een nog eventueel lopende fabrieksgarantie en zal bij het scannen van de auto in de werkplaats de verandering meestal wel aan het licht komen.

 

Soms  wordt de chip van de ECU vervangen

Integenstelling tot het sleutelen aan de geinstalleerde software kan ook besloten worden om  de verantwoordelijke chip zelf op de ECU te vervangen. Het lastige van deze methode van chiptuning is dat de nieuwe chip niet altijd specifiek bedoeld is  voor betreffende auto en niet het gewenste effect bereikt zal worden. Echter moet er wel gezegd worden dat bij het vervangen van de chip het wel mogelijk wordt de motor op een specifiek gebied wat meer te laten presteren. Zo kan de optrek beduidend aangepast worden en gaat dat wel ten koste van bijvoorbeeld de brandstofconsumptie. Voor de klant maakt dat misschien wel niet veel uit en is deze vorm van chiptuning daarom ook populair bij onder andere raceauto’s. Het vervangen van de chip zelf wordt echter steeds lastiger omdat de constructie van de ECU ook ingewikkelder aan het worden is.

 

De techniek heeft gelukkig niet stilgestaan op het gebied van chiptuning en hoeft er bij de modernste uitvoeringen niet eens aan de ECU van de auto gesleuteld te worden. De performance chip wordt namelijk gewoon extern bevestigd en kan het als een externe ECU worden beschouwdt die de signalen van bepaalde sensoren aangepast doorgeeft aan de hoofd ECU. Deze zal aan de hand van de verkregen informatie signalen afgeven die de motorprestaties anders zullen beinvloeden ten opzichte van de originele fabrieksspecificaties. De bijhorende software kan gewoon per motortype aangepast worden en is de werking daarom ook beter gegarandeerd ten opzichte van de vroegere werkzijze om de chip zelf te vervangen. De externe chip maakt het ook mogelijk om uit een aantal programma’s te kiezen. Deze optie is gewoonlijk aanwezig bij de wat duurdere auto en kan met een druk op de knop gekozen worden voor bijvoorbeeld een sportstand of juist een zuinige stand met een optimaal brandstofverbruik. De externe chip biedt deze opties ook en zijn er zelfs uitvoeringen op de markt te vinden die zich laten instellen door middel van een app. Met behulp van een bluetooth connectie kan vanuit de binnenkant van de auto gekozen worden uit de verschillende opties.

Zo een externe chip biedt wel meer voordelen

Auto’s worden steeds slimmer en zijn steeds meer ECU’s in staat om zo een externe chip te herkennen. Het resultaat is dat gewoonlijk na een tijdje er plotseling te bemerken valt dat de prestaties weer naar het “oude” niveau terug zullen vallen. De slimme ECU heeft trouwens een aantal alternatieve managementprogrammas om uit te kiezen. Het lukt het na een tijdje zeker om de externe chip te omzeilen.  Gelukkig kunnen de externe chips dat tegenwoordig wel aan  en kan op een blijvend effect gerekend worden.

Naast de keuze uit diverse motormanagementprogramma’s biedt chiptuning het voordeel om dus de acceleratie te verbeteren, een hogere topsnelheid te bereiken, maar ook het brandstofverbruik omlaag te krijgen. Alles hangt daarbij wel af van het programma waarvoor er gekozen zal worden en de rijstijl.

 

Chiptuning is al lang niet meer het vervangen de besturingschip van de ECU en kan er dus ook gekozen worden voor het het compleet laten re-programmeren of het plaatsen van een externe chip. Elke methode heeft zo weer zijn eigen voor- en nadelen en is het belangrijk er altijd op te letten dat er geen schade aan de motor op zal treden. Kijk daarom uit naar hoog aangeschreven bedrijven met ruime ervaring op het gebied van chiptuning en hou er ook rekening mee dat het laten chiptunen gevolgen kan hebben op de garantie.

Ontvang een offerte

Volledig gratis & vrijblijvend

Laat de reparatie aan ons over

Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie?

De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

Chiptuning

4.3 (86.88%) 32 votes

2. Is jullie service gratis?

Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

Chiptuning

4.3 (86.88%) 32 votes

3. Hoe lang duurt het proces?

Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

Chiptuning

4.3 (86.88%) 32 votes

4. Mijn vraag staat er niet tussen?

Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.

Chiptuning

4.3 (86.88%) 32 votes

Chiptuning
4.3 (86.88%) 32 votes
Snel Je Auto Laten Repareren?Vraag Gratis Offerte