Uitlaat repareren of vervangen

De uitlaat van een auto is belangrijk voor het goed kunnen functioneren van niet alleen de werking van de motor, maar ook voor het beoogt rijcomfort. Niemand wil namelijk graag rondrijden in een auto die al van een huizenblok ver te horen is en waarbij het geluid irriterend overkomt naar de inzittenden toe. Ook de werking van de motor zal worden beinvloedt door een slecht functionerende uitlaat en is dat vooral merkbaar aan het brandstofverbruik. Een moderne uitlaat heeft niet alleen een geluiddempende functie, maar vormt het ook deel van het motormanagement. Zo is de katalysator ook deel van het uitlaatsysteem en wordt de werking van de motor voor een deel bepaald door de gegevens die ervan (lambdasonde) afkomstig zijn.

Kijk even of reparatie al voldoende zal zijn

Uitlaten zijn heel robuust geconstrueerd en moet dat wel omdat het nogal grote drukken en temperaturen moet kunnen verdragen. De uitlaatgassen kunnen temperaturen bereiken van wel… graden en zorgt dat ervoor dat zo een uitlaat in sterke mate bloot staat een de invloeden van expansie en inkrimping. Ook de vele vibraties als gevolg van de passerende uitlaatgassen en beweging van de motor zorgen ervoor dat het uitlaatsysteem wel tegen een stootje moet kunnen. Er kunnen zich daarom ook op verschillende plekken in en om de uitlaat defecten ontstaan en behoeven die allemaal een andere aanpak.Een veel voorkomend defect zijn de ophangrubbers waar het geheel aan opgehangen is en snijden die weleens door met als resultaat een uitlaat die steeds tegen het koetswerk aanslaat. Zo een reparatie is relatief eenvoudig en kost het ook veel minder. Anders wordt het wanneer er sprake is van een gaslek in de demper of een van de leidingen. Met wat laswerk zijn ook deze goed te verhelpen, maar is zo een lek al een voorbode op het compleet moeten vervangen van de uitlaat. De roestvorming heeft zich dan al goed ingezet en is het een kwestie van tijd dat er op verschillende plekken sprake zal zijn van lekkages.

Het uitlaatsysteem begint al bij de motor

Het uitlaatspruitstuk voert de gassen af van de motor en zijn de temperaturen hier het hoogst. Dit onderdeel is daarom ook van een steviger materiaal vervaardigd dan de rest van de uitlaat en zal het zelden voorkomen dat er zich daar lekkages zullen voordoen. Wel kan er bij de verbinding met de motor of het achterste gedeelte van de uitlaat de pakking soms doorbranden en dient die dan vervangen te worden.  Ook de tussen demper en de katalysator maken deel van de uitlaat evenals de einddemper. Het gaat dus om een vrij complex systeem waar er op diverse plekken defecten kunnen ontstaan. Het is ook niet gangbaar om de hele uitlaat te laten vervangen en beperkt men zich gewoon tot de delen die dat behoeven. Zo lopen de kosten ook niet te hoog op. Die zullen weer varieren aan de hand van de mate van reparatie of vervanging. Niet elk deel van de uitlaat kan echter gerepareerd worden. Zo zal de een defecte katalysator vervangen moeten worden terwijl een demper altijd nog een reparatiebeurt kan ondergaan.

Soms worden er veranderingen in het systeem aangebracht

Standaard komt een uitlaat altijd uit de fabriek volgens de juiste specificaties, maar is dat soms niet naar wens van de auto eigenaar. Er zijn daarom een groot aantal accessoires te vinden die speciaal ontworpen zijn voor het uitlaatsysteem. Denk bijvoorbeeld maar aan de diverse sportdempers en uitlaten welke er te vinden zijn.  Bij het vervangen van de demper kan er gekozen worden uit een afwijkend model welke voor wat meer vermogen zorgt of een ander geluid voortbrengt. Het geheel wordt dan met een passend uitlaatspruitstuk afgerond. Er is op zich niets mis mee met het plaatsen van een andere soort demper, maar dient de motor daar wel geen last van te ondervinden. Indien de uitlaatgassen minder vlot zullen kunnen doorstromen zal de temperatuur in de uitlaat toenemen hetgeen kan leiden tot het doorbranden van de verschillende pakkingen. Ook de katalysator is berekend op een zekere mate van doorstroming van de uitlaatgassen en moet er daarin niet al te grote verschillen ontstaan. Ook kan het vervangen van de originele demper van invloed zijn op de garantie welke je nog eventueel op de auto hebt.

Wanneer men het dus heeft over de uitlaat wordt het heel systeem bedoeld welke al bij de motor begint en bij het uitlaatspruitstuk eindigt. Ook de verschillende hangers horen erbij en zijn er vaker ook nog hitteschilden aanwezig. Bij reparatie komt er bijna altijd laswerk bij kijken en is roest de grootste vijand van het uitlaatsysteem. Kies er daarom ook altijd voor om bij het vervangen kwalitatief goede onderdelen te nemen.

Ontvang een offerte

Volledig gratis & vrijblijvend

Laat de reparatie aan ons over

Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie?

De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

Uitlaat repareren of vervangen

4.2 (84%) 10 votes

2. Is jullie service gratis?

Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

Uitlaat repareren of vervangen

4.2 (84%) 10 votes

3. Hoe lang duurt het proces?

Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

Uitlaat repareren of vervangen

4.2 (84%) 10 votes

4. Mijn vraag staat er niet tussen?

Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.

Uitlaat repareren of vervangen

4.2 (84%) 10 votes

Uitlaat repareren of vervangen
4.2 (84%) 10 votes
Snel Je Auto Laten Repareren?Vraag Gratis Offerte