Koppeling vervangen

De draaiende beweging van een motor dient natuurlijk overgebracht te worden op de wielen en moet dit ook zodanig geschieden dat de autobestuurder altijd controle blijft behouden over het motorvermogen. Zo is de versnellingsbak van primair belang voor het kunnen regelen van de hoeveelheid vermogen welke zal worden gebruikt voor de aandrijving en zorgt de koppeling ervoor dat alles vlot verloopt. Na verloop van tijd zal natuurlijk ook de koppeling aan vervanging toe zijn en is dat een relatief grote beurt waarbij er nogal wat komt bij kijken.

Hoe zit een koppeling dan in elkaar?

De werking van een koppeling vindt plaats middels een gecontroleerde frictie waarbij de koppelingsplaat zorgt voor de daadwerkelijke verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Eenmaal aan de praat blijft de motor draaien met varierende toerentallen en zal de motor afslaan wanneer het toerental te veel omlaag gaat. Daar zorgt het motormanagement wel voor en is het stationair toerental onder alle omstandigheden gegarandeerd. Tenminste, zolang er geen sprake is van een obstructie waardoor het toerental drastisch zal terugvallen zonder dat het management daar invloed op kan uitoefenen. Dit zou het geval zijn wanneer het niet mogelijk zou zijn de draaiende motor te ontkoppeling van de aandrijflijn. Ook bij het verwisselen van versnelling dient de motor even ontkoppeld te worden. Voor het ontkoppelen dient het koppelingspedaal ingedrukt te worden en zorgt deze ervoor dat de koppelingsplaat met behulp van de druklager en groep in beweging wordt gebracht. Er bevindt zich aan de voorkant van de versnellingsbak een compleet systeem bestaande uit een druklager. Die zorgt ervoor dat de werking van het indrukken van het pedaal kan worden overgebracht op de drukgroep. Deze zit vastgeschroefd aan de motor zelf en bevat het ook een tandwiel aan de buitenkant waar de startmotor voor de nodige voortbeweging kan zorgen. Het belangrijkste is echter de constructie van de drukgroep en koppelingsplaat waarbij er diverse veren aanwezig zijn. Wanneer de druklager tegen de drukgroep wordt gedrukt zal de koppelingsplaat daarom juist los komen van het vliegwiel. Het groot aantal bewegende delen zorgt er voor dat er sprake is van extra slijtage (vooral de koppelingsplaat).

 

Kijk wel even wat het defect heeft veroorzaakt

Een versleten koppelingsplaat hoort er gewoon bij en is dat iets waar jij je verder geen zorgen om hoeft te maken. Wanneer de overige componenten defect raken is het altijd beter na te gaan wat de oorzaak heeft. Een drukgroep mag niet zondermeer defect raken en is er vaker een onderliggende oorzaak zoals het een niet goed afgestelde koppelingspedaal. Maar ook een verkeerd rijgedrag kan zorgen voor een defect! Een veel voorkomende oorzaak van het snel verslijten van de koppeling is het rijden met een voet welke rust op het koppelingspedaal. Na het losgooien van de koppeling zal de garage trouwens een goede analyse kunnen maken over de mogelijke oorzaken van het defect raken van de koppeling.

Natuurlijk dien je ook op de hoogte te zijn wat de kenmerken zijn van een versleten of defecte koppeling: dit zal merkbaar zijn bij het optrekken of het rijden op een helling waarbij de motor veel meer toeren zal moeten maken om de auto voort te kunnen bewegen. Probeer ook om snel op te trekken en kijk hoe de snelheid zich opbouwt in verhouding met het toerental. Ook kan er soms een krakend/schurend geluid hoorbaar zijn en zal het in de meeste gevallen ook te ruiken (lichte brandlucht) zijn.

Er gaat veel werk gemoeid met het vervangen

Voordat de koppeling vervangen kan worden zal eerst de versnellingsbak ontkoppeld moeten worden van de motor en is de manier dit zal geschieden weer sterk afhankelijk van de autotype. Bij achterwiel aangedreven auto’s is de aanpak verschillend met een voorwiel aangedreven versie en zullen vaker ook nog de aandrijfassen eerst moeten worden verwijderd om de versnellingsbak te kunnen verschuiven. Er dient namelijk genoeg ruimte beschikbaar te zijn om de drukgroep welke aan de motor is bevestigd los te kunnen schroeven. Eenmaal verwijderd kan ook het vliegwiel worden geïnspecteerd. Wanneer er voor een lange periode rondgereden is met een versleten koppelingsplaat, zal het vliegwiel daar zeker wel de nodige schade aan hebben overgehouden en is het laten vervangen ervan wel nodig. Er wordt vaker voorgesteld om de complete drukgroep te verwisselen. Zo ben je er zeker van dat de complete koppeling nog lang mee zal gaan. Ook de druklager behoort tot de componenten welke ook direct vervangen dienen te worden. Ook hier geldt de gouden regel voor het laten vervangen van complexe onderdelen: kies voor de hoogste kwaliteit omdat er nogal wat manuren gaan zitten in de uitgevoerde werkzaamheden en die in sommige gevallen soms zelfs meer kosten dan het te vervangen onderdeel zelf.

Het terug plaatsen dient secuur te gebeuren

Wanneer de oude koppeling al verwijderd is zal de nieuwe moeten worden geplaatst. Uiteraard zijn er ook hier de nodige stappen vereist zoals het verwijderen van alle oude vetresten en het opnieuw (voorzichtig) insmeren van de as. Het is de bedoeling dat er zo min als mogelijk met vet gewerkt zal worden omdat de kans anders groot is dat er sprake zal zijn van extra slip tussen de koppelingsplaat en het vliegwiel. Bij het terugplaatsen van de versnellingsbak wordt er gebruik gemaakt van een speciaal gereedschap welke ervoor zorgt dat de as welke uitsteekt van de bak precies en in één keer past in de drukgroep. Zo worden beschadigingen voorkomen. Indien het koppelingspedaal de drukgroep hydraulisch bedient, is het raadzaam de bijhorende rubbers (eentje bij de versnellingsbak en de ander bij het pedaal zelf) te laten vervangen. Met een compleet nieuwe koppeling, startende vanaf het pedaal, zal je voor de komende jaren probleemloos van versnelling kunnen wisselen.

Vervangen van de koppeling is terecht één van de grootste reparatiewerkzaamheden die er uitgevoerd kunnen worden op de motor en aandrijflijn en dien je er daarom goed op te letten dat de verrichte werkzaamheden wel correct zullen verlopen. Schaf daarbij zeker onderdelen aan met een hoge kwaliteit. De oorzaak van een defecte koppeling zal het liefst ook achterhaald moeten worden om een vroegtijdige vervanging te voorkomen.

Ontvang een offerte

Volledig gratis & vrijblijvend

Laat de reparatie aan ons over

Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie?

De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

Koppeling vervangen

3.4 (67.5%) 24 votes

2. Is jullie service gratis?

Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

Koppeling vervangen

3.4 (67.5%) 24 votes

3. Hoe lang duurt het proces?

Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

Koppeling vervangen

3.4 (67.5%) 24 votes

4. Mijn vraag staat er niet tussen?

Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.

Koppeling vervangen

3.4 (67.5%) 24 votes

Koppeling vervangen
3.4 (67.5%) 24 votes
Snel Je Auto Laten Repareren?Vraag Gratis Offerte