Welke ruitschades kun je claimen bij de verzekeraar?

Meer dan 30 procent van de schadeclaims die autoverzekeraars elk jaar binnenkrijgen hebben te maken met schade aan de ruit. Hoe die claims door de verzekeringsmaatschappijen precies worden afgehandeld, verschilt per maatschappij. Zorg er dus voor dat je echt goed op de hoogte bent van de polisvoorwaarden voordat je een nieuwe autoverzekering afsluit. Zo voorkom je teleurstellingen achteraf.

Wat valt onder glasschade?

In het algemeen gaan verzekeraars uit van glasschade als er een ster of barst in de ruit zit of wanneer de ruit bij een inbraak is ingeslagen. Welke auto-onderdelen er precies voor glasschadevergoeding in aanmerking komen, verschilt per verzekeraar. Het is namelijk lang niet altijd een vanzelfsprekendheid dat het glas van de koplampen of een zonne- of panoramadak ook onder de dekking vallen, ook al zijn deze wel van glas gemaakt.

Niet elke verzekering dekt glasschade

Ben je alleen maar in het bezit van een WA-verzekering, dan vis je voor het claimen van glasschade bij elke verzekeraar achter het net en draai je dus helemaal zelf op voor de ontstane kosten. Als je daarentegen in het bezit bent van een WA+beperkte casco verzekering, dan worden je claimkansen meteen al een heel stuk groter. Deze laatstgenoemde verzekering dekt namelijk ook vrijwel altijd glasschade in het geval van relletjes, brand, autodiefstal of joyriding. Wanneer de glasschade vanwege een ongeval is ontstaan, keert ook een WA+beperkte casco verzekering eventueel ingediende claims niet uit. Vanzelfsprekend biedt een allriskverzekering de meest complete dekking, ook al blijft het ook in dat geval mogelijk dat een verzekeraar bepaalde vormen van opgelopen schade niet als letterlijke glasschade beschouwt.

Eigen risico

De overgrote meerderheid van de autoverzekeraars hanteert voor het herstel van glasschade een eigen risico voor de verzekerde. In de regel varieert dat eigen risico tussen de 45 en 250 euro. Als de schade redelijk beperkt is, dan kan betaling van dat eigen risico volledig achterwege blijven als je ervoor kiest om het herstel uit te laten voeren door een bedrijf dat een contract met de verzekeraar heeft. Gaat het om het vervangen van een volledige autoruit? Dan kun je bijna nooit om het betalen van een eigen risico heen. In dat soort gevallen kan je eigen risico bij sommige verzekeraars zelfs oplopen tot 500 euro.

Is de verzekering upgraden lonend?

Loont het voor bezitters van een WA-verzekering de moeite om speciaal voor het kunnen claimen van glasschade te switchen naar een WA+beperkte casco of allriskverzekering? Dat valt sterk te betwijfelen als je beseft dat zo’n upgrade je dan 10 tot 20 euro per maand meer aan premie gaat kosten. Uit statistische gegevens blijkt namelijk dat elke automobilist in Nederland gemiddeld één keer in de tien jaar met ruitschade te maken krijgt. Een barst of sterretje in de ruit laten repareren kost momenteel minder dan 80 euro, terwijl het vervangen van een volledige ruit, afhankelijk van het merk en type auto, zo’n 200 tot 500 euro bedraagt. Je kunt er in dat laatstgenoemde geval natuurlijk ook voor kiezen om een veel goedkopere tweedehands ruit bij bijvoorbeeld een sloopbedrijf aan te schaffen. Kies je voor die optie, dan spreekt het eigenlijk voor zich dat er geen of een uiterst beperkte garantie op dat soort tweedehands aankopen van toepassing is en goedkoop mogelijk toch nog duur uit kan pakken.

Contactgegevens

E: info@reparatieaanmijnauto.nl

Snel Je Auto Laten Repareren?Vraag Gratis Offerte