Koplampschade herstellen

Het is voor een optimaal zicht in de avonduren niet alleen belangrijk dat de koplampen goed afgesteld zijn, maar zeker ook geen defecten vertoont die de lichtopbrengst en distributie negatief zullen beinvloeden. Koplampschade die nog te herstellen is valt niet onder de categorie zware beschadigingen waar het beter uitkomt om de hele unit te vervangen. Er zijn genoeg schadesoorten op te noemen waar soms op een eenvoudige manier al een bevredigend resultaat kan worden bereikt. Het is hierbij belangrijk dat de kosten zo laag als mogelijk worden gehouden en dat de reparatie ook niet als te veel tijd in beslag zal nemen.

Je ontkomt er gewoon niet aan

Tenminste, de koplampen dan en komt dit door de ligging van de lampen waardoor ze gelijk met alle opspringend vuil te maken krijgen tijdens het rijden. Dit kan variëren van steenslag tot fijne stofdeeltjes die allemaal hun invloed hebben op de lenzen van de koplampen. Die worden door deze talloze kleine beschadigingen langzaam aan doffer waardoor niet alleen de lichtopbrengst zal afnemen, maar ook het uiterlijk van de auto er niet meer zo fris zal uitzien. Een auto met doffe koplampen zal ook niet zo aantrekkelijk zijn bij de verkoop en zullen potentiele kopers zich afvragen waarom de eigenaar zich niet de moeite getroost heeft om de lampen te laten herstellen. Doffe koplampen herstellen wordt door tal van bedrijven aangeboden en is het altijd goed om eerst een koplampschade offerte aan te vragen. Zo kan je gelijk ook een vergelijking maken op niet alleen het gebied van de prijs, maar ook de materiaalkosten. Bij het herstellen van doffe lenzen wordt er met diverse schuurmiddellen langzaam ingesneden op de kunststof tot alle beschadigingen verwijderd zijn. Wat vaker nagelaten wordt is de laatste stap waarbij er een speciale blanke laklaag aangebracht moet worden en die bescherming biedt tegen verdere beschadiging, maar ook moet voorkomen dat het kunststof geel zal kleuren.

Ook de binnenkant raakt soms beschadigd

Apart van de buitenkant die alle invloeden zal moeten trotseren, is ook de binnenkant van zo een koplamp gevoelig vanwege de spiegellaag die er aangebracht is. Deze laag zorgt voor de nodige reflectie van het licht van de aanwezige lampen en is het de vorm van de lens die voor het grootste deel de bundeling van het licht bepaald. Het eindresultaat zal ook afhangen van de situatie waarin de lenzen zich verkeren en kan vocht in de lampunit zelf ervoor zorgen dat er geen sprake meer is van een optimale situatie. Indien het aanwezige vocht lang in de lamp blijft kunnen de lenzen opp den duur gaan oxideren en is herstel van zo een lamp haast onmogelijk. De lens kan weliswaar opnieuw van een chromen laag worden voorzien, maar zullen de kosten voor zo een revisie hoog oplopen. Alleen in gevallen van uiterst kostbare koplampen of die welke niet eenvoudig te verkrijgen zijn (klassieke auto’s), zal het opnieuw laten verchromen een aantrekkelijke optie blijken.

Omdat er absoluut geen vocht naar binnen mag treden zal de koplamp, indien mogelijk, compleet gedemonteerd moeten worden. Bij gelijmde randen zal door middel van het flink verwarmen van de naden de unit losgegooid kunnen worden en wordt gelijk de binnenkant van de lens en het glazen/kunststofgedeelte grondig gereinigd. Indien de lenzen niet beschadigd zijn kan de unit weer zorgvuldig worden dichtgelijmd en wordt zo voorkomen dat er weer vocht naar binnen zal treden.

Het koplampglas wordt ook zo vervangen

Beschadigde koplampglazen worden ook vervangen nadat de hele unit is losgegooid. Het is bij deze ubits over het algemeen wel eenvoudiger om die los te gooien omdat de fabrikant nou eenmaal erin heeft voorzien. De koplampglazen kunnen op verschillende manieren besteld worden en kan de handige doe-het-zelver de vervanging ook zelf uitvoeren. Het is belangrijk om hierbij de afdichtingsrubber eveneens te vervangen. Indien deze niet beschikbaar is kan er ook met behulp van een afdichtingskit de naden waterdicht worden dichtgelijmd.

Koplampglazen die vervaardigd zijn van kunststof zijn over het algemeen moeilijker te vervangen omdat de “glazen” meestal niet apart te verkrijgen zijn en de hele unit vervangen zal moeten worden.

Koplampen zijn extra gevoelig voor schade vanwege hun ligging aan de voorzijde van de auto en kunnen er zich ook verschillende schadetypen voordoen. Van een kleine beschadiging alsgevolg van opspattend steenslag tot een compleet vernielde lens, er is gelukkig in de meeste gevallen wel een passende herstelmethode te vinden. Een koplampschade herstel offerte hoort er natuurlijk ook bij en zal er in sommige gevallen overwogen moeten worden of het niet voordeliger uitvalt om een andere lampunit te plaatsen, nieuw of tweedehands.

Ontvang een offerte

Volledig gratis & vrijblijvend

Laat de reparatie aan ons over

Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie?

De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

2. Is jullie service gratis?

Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

3. Hoe lang duurt het proces?

Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

4. Mijn vraag staat er niet tussen?

Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.